بهترین دوره آموزش کاشت مو با فولیمو در سراسر ایران - 09155550612

علت شوره زدن مو چیست؟ تفاوت پوسته با شوره

علل شوره سر ، درمان شوره
علت شوره زدن مو چیست؟ دلایل شوره زدن سر کدام است؟ تفاوت شوره با پوسته چیست؟ چه عواملی باعث ایجاد شوره می شوند؟ جلوگیری از شوره زدن

در این مقاله نکات زیر را میخوانید

برای دیدن آموزش تصویری “علت و درمان شوره سر” در یوتیوب کلیک کنید (یوتیوب نیاز به فیلترشکن دارد)

 

شوره سر چیست؟ علت شوره زدن مو چه می تواند باشد؟ و تفاوت شوره با پوسته چیست؟ با وبسایت فولیمو تا انتهای این مقاله همراه باشید تا علت و درمان شوره مو ها را با یکدیگر بررسی کنیم.

فولیمو را در سایت آپارات دنبال کنید.

شوره سر چیست و علت شوره زدن مو چه می تواند باشد

مهم ترین سوالی که در ابتدا باید به ان پاسخ دهیم این است که شوره سر چیست و چگونه به وجود می اید. هر بیست و هشت روز یک بار سلول های فرسوده پوست جدا می شوند سلول های جدید جایگزین انها می شوند. اما گاهی مواقع در انجام این فرایند خللی ایجاد می شود. این امر باعث می شود سلول های جدید تشکیل نشوند و سلول های فرسوده روی هم انباشته شوند. سلول های فرسوده بعد از انباشته شدن از پوست جدا می شوند و به صورت شوره روی موها بوجود میایند.

تفاوت شوره و پوسته

چگونه متوجه شویم دانه هایی که روی پوست سر می بینیم شوره هستند یا پوسته؟

برای دانستن پاسخ سوال به این نکته توجه کنید که شوره (Dandruff) به دلیل چرب بودن پوست سر به وجود می اید. به همین دلیل پس از استحمام و شست و شوی موها مقدار ان بر روی پوست سر کاهش می یابد. شوره ها معمولا به پوست سر چسبیده هستند. شوره ها به دلیل سایز بزرگتر انها در مقایسه با پوسته , لا به لای مو ها گیر می کنند. پوسته یا شوره خشک (Dry scalp) به دلیل خشکی پوست سر به وجود می اید. به همین خاطر پس از استحمام به دلیل خشکتر شدن پوست سر میزان ان افزایش می یابد. پوسته ها در مقایسه با شوره ها بسیار ریز و کوچک ترهستند. گاها شما می توانید انها را بر روی لباس های تیره رنگتان به وضوح مشاهده کنید. پس به طور کلی شوره بزرگتر از پوسته است و دلیل ان بر خلاف پوسته , چربی پوست سر می باشد.

علت شوره مو
یکی دیگر از دلایل پنهان شوره زدن موی سر که ارتباطی با خشکی پوست ندارد، رژیم غذایی است.

تشابهات شوره و پوسته

شوره و پوسته به جز شباهت ظاهری کمی که با یکدیگر دارند , هر دو باعث خارش پوست سر می شوند. یکی از دلایلی که این دو گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند، همین خارش و شباهت ظاهری اندک است.

علت اصلی شوره زدن مو ها

تصور این که علت اصلی شوره زدن موها، خشکی پوست می باشد کاملا اشتباه است. همانطور که گفتیم علت اصلی شوره سر چربی پوست و علت اصلی پوسته در واقع خشکی پوست است. روغن اضافی حاصل از چربی پوست، باعث می شود که سلول های پوست، به طور افزایشی ایجاد شوند و سپس بریزند و همین مورد به تدریج شوره را در سر ایجاد می کند. در کنار این عوامل اصلی , موارد دیگری نیز هستند که در شوره زدن موها نقش اساسی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا این عوامل را برسی کنیم.

رفع شوره ، شوره چیست
به طور کلی شوره بزرکتر از پوسته است و دلیل ان چربی پوست سر می باشد در حالیکه دلیل اصلی به وجود امدن پوسته خشکی سر است.

چه عواملی باعث ایجاد شوره می شوند؟

عوامل زیادی در تشدید به وجود امدن شوره سر نقش دارند که باید در جهت متوقف کردن انها تلاش نمود. به عنوان مثال استرس زیاد , تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه ب , قارچ ها و برخی بیماری های خاص از جمله عوامل موثر در به وجود امدن شوره و پوسته سر هستند. قارچ هایی به نام مالژیا روی پوست سر زندگی می کنند. این قارچ اغلب نوجوانان را بدون علت خاصی درگیر شوره سر می کند. هوای سرد و سرمای زمستانی نیز عاملی برای افزایش شوره است.

یکی دیگر از عواملی که میزان شوره سر را بیشتر می کند ، التهاب پوست سر می باش. این گونه که این التهاب باعث می شود سلول های پوست سر سریع تر تقسیم شوند و رشد کنند و محیط مناسبی را برای رشد قارچ هایی که باعث شوره می شوند را فراهم آورند.

شوره چیست
هنگامی که شوره سر تمام موهای شما در بر بگیرد قطعا جلوه مناسبی برای شما در اجتماع نخواهد داشت چرا که شوره معمولا غیر از سر, لباس های تیره را نیز در بر می گیرد.

 

برای شوره یا پوسته درمان قطعی وجود ندارد.ولی، با رعایت چندین راه مراقبتی میتوانید میزان آن را کنترل کنید.

  1. میزان استرس خود را کنترل کنید.برای کاهش استرس میتونید قرص کلردیازپوکساید مصرف کنید.
  2. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.فست فود ها را از برنامه غذایی خود حذف کرده و حتما مکمل بیوتین استفاده کنید.
  3. حتما تند تند روبالشتی خود را بشوئید.
  4. استفاده از سشوار را محدود کنید.چون سشوار باعث میشه چربی که لابلای موها هست به پوست سر بچسبه و همین چربی زمینه ایجاد شوره را فراهم میکند.

اگر شما دچار شوره چرب هستید حتما 3 بار در هفته از شامپو های ضد شوره استفاده کنید و وقتی میزان شوره کنترل شد مصرف شامپو ضدشوره را به هفته ای 1 بار محدود کنید.

نکته : هرچند وقت یکبار مارک شامپو خود را عوض کنید.

اگر شوره سرتان همراه با زخم شدن پوست و یا جوش روی سرتان بود حتما با پزشک خود مشورت کنید، زیرا اینها نشانه های بیماری درماتیک سبوره ای می باشد.

اما اگر این شوره همراه با تغییر رنگ ناحیه آرنج و زانو بود بدانید این نشانه بیماری پسوریازیس می باشد و حتما باید زیر نظر پزشک متخصص داروهای مخصوص مصرف کنید.

تاثیر استرس بر شوره سر

نکته : استرس، تولید چربی را افزایش می دهد که این اتفاق به حضور مخمر و شوره سر بیشتر منجر می‌شود. همچنین، استرس و به طور کل مشکلات عصبی می‌تواند فعالیت سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و ضعیف کند. به همین سبب به شعله‌ ور شدن مشکلات پوستی و شوره سر بیشتر منجر می شود. سعی کنید با حفظ ارامش و تفکر مثبت به انجام ریلکسیشن، یوگا و … مشغول شوید تا استرس شما کاهش یابد و ارامش به بدن شما بازگردد. بازگشت ارامش و رفع استرس قطعا بسیاری از مشکلات بدن شما را رفع خواهد کرد که شوره سر تنها یکی از انهاست. پس سعی کنید تاثیر استرس بر بدنتان را جدی بگیرید.

در پایان باید بگویم که شوره سر یا (Dandruff) یکی از عواملی است که تاثیر زیادی بر روی زیبایی شما می گذارد. زمانی که شوره سر تمام موهای شما در بر بگیرد قطعا جلوه مناسبی برای شما در اجتماع نخواهد داشت، چرا که شوره معمولا غیر از سر, لباس های تیره را نیز در بر می گیرد. پس سعی کنید با شست و شوی مکرر و کنترل عوامل موثر بر ایجاد شوره که در طول مقاله انها را بررسی کردیم , جلوی شوره زدن موهایتان را بگیرید تا همیشه موهایی تمیز و شاداب داشته باشید.

صفحه تیم کاشت مو فولیمو را در اینستاگرام دنبال کنید:

فولیمو
فولیمو

دوره آموزش کاشت مو با بهترین کلینیک کاشت مو مشهد

راه های ارتباطی

دوره های آموزشی فولیمو

آخرین مقالات

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =