بهترین دوره آموزش کاشت مو با فولیمو در سراسر ایران - 09155550612

علت سفید شدن مو – 6 دلیل سفیدی زودرس موها

سفید شدن مو ، علل سفید شدن مو
اگر میخواهید موهای مشکی داشته باشید. با فولیمو همراه باشید تا علت سفید شدن مو سر و اصلی ترین دلایل سفیدی زودرس موهای سر را بررسی کنیم.

در این مقاله نکات زیر را میخوانید

چرا موهایمان سفید می شوند؟ 5 علت اصلی سفید شدن مو که باید بدانید

داشتن موهایی مشکی رنگ و جلوگیری از سفید شدن زودرس مو، خواسته افراد بسیاری است. در موها سلول هایی به نام ملانوسیت وجود دارند. وظیفه اصلی این سلول ها، تولید ماده رنگی اصلی مو، یعنی ملانین، می باشد. به طور معمول، روند سفید شدن مو از سنین 35 سالگی و با کاهش ملانین ها شروع می شود. البته عوامل مختلفی وجود دارند، که بر روی این سلول ها تاثیر گذاشته و باعث تسریع سفیدی مو می شوند. در ادامه مطلب، 5 علت اصلی سفید شدن موها را توضیح می دهیم.

  • ژنتیک

ژنتیک، اولین و مهم ترین عامل سفیدی مو به شمار می رود. بدین معنا که اگر پدر، مادر یا پدربزرگ شما دچار سفیدی زودرس مو شوند، احتمال وقوع آن در شما نیز وجود خواهد داشت.

  • استرس

استرس بر روی تمامی بخش های بدن، تاثیر منفی می گذارد. از جمله ضررهای آن، تحت تاثیر قرار دادن سلول های تولید کننده ملانین و خود ملانین ها است.

  • بیماری ها

بیماری های مختلف، می توانند بر سفیدی مو تاثیر داشته باشند. از جمله این بیماری ها می توان به کم کاری تیروئید، مشکلات هیپوفیز، بیماری های پیسی و بیماری هایی که تولید ب 12، ب6 و بیوتین را تحت تاثیر قرار می دهند، اشاره کرد.

  • کمبود پروتئین ها و مواد مغذی در بدن

این مورد باعث کاهش تولید ملانین ها می شود.

  • هورمون ها

بر هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن، می تواند منجر به سفیدی زودرس موها شود.

البته عوامل دیگری چون چاقی، کمبود ویتامین D، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و غیره نیز، بر روی سفید شدن زودرس موها، تاثیر می گذارند.

سفید شدن موها در سنین میان سالی و کهن سالی امری معمول و طبیعی است اما گاه دیده می شود که موی سر بسیاری از افراد در سنین کمتر از میان سالی اغاز به سفید شدن می کند و ان حالت شاداب و جوان خود را از دست می دهد. همین مورد می تواند موجب نگرانی عموم مردم شده و انها را به سمت دانستن دلیل این مسئله مهم بکشاند. با فولیمو همراه باشید تا در این مقاله علت سفید شدن مو سر را بررسی کنیم.

فولیمو را در آپارات دنبال کنید

علت سفید شدن مو

فولیکولهای مو دارای سلولهای رنگدانه ای به نام ملانین هستند. سلول های ملانین به موهای شما رنگ می دهند. با بالا رفتن سن کم کم فولیکول های مو رنگدانه های خود را از دست می دهند و مو ها یک به یک سفید می شوند. در واقع روند سفید شدن مو ی سر از سن 35 سالگی افاز می شود و علت علمی ان کاهش تولید ملانین است. متاسفانه عواملی وجود دارند که این روند را سرعت می بخشند و باعث سفیدی زودرس موی سر می شوند. بیایید انهارا با یکدیگر بررسی کنیم تا دلایل مختلف ان را ببیشتر بشناسیم.

چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از سفید شدن مو، بر اثر هر یک از علت های ذکر شده در مقاله قبل، راه های مختلفی وجود دارند. این راه ها به نسبت هر علت، عبارتند از:

  • ژنتیک

اگر علت ریزش موهای شما ژنتیک یا افزایش سن است، درمان و احیای موهای شما، امری غیرممکن به نظر می رسد.

  • استرس

شما باید با اصلاح عادت های رفتاری خود، میزان استرس بدن را کاهش دهید. استرس منجر به افزایش رادیکال های آزاد در بدن می شود. البته شما می توانید با مصرف آنتی اکسیدان ها، میزان رادیکال های آزاد را کاهش دهید. از جمله مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان، می توان به سبزیجات، تخمه آفتاب گردان، چای سبز و غیره اشاره کرد.

  • کمبود ویتامین ها

در صورتی که علت سفیدی موهای شما، کمبود ویتامین هایی چون ب12، ب6 و بیوتین می باشد، می توانید با مصرف مکمل های موجود در بازار، میزان آنها را افزایش دهید.

  • بیماری ها

وجود بیماری هایی چون کم کاری تیروئید و عدم تعادل هورمون ها در بدن، با انجام آزمایش قابل تشخیص است. در صورت وجود این بیماری ها، می توانید با مصرف مکمل های دارویی یا هورمون تراپی، آنها را درمان کنید.

  • کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی و پروتئین ها نیز، دلیل دیگری بر سفید شدن مو می باشد. در این صورت، می توانید با اصلاح رژیم غذایی خود، فرآیند احیای موهای خود را آغاز کنید. رژیم غذایی شما، باید سرشار از گردو، تخمه آفتاب گردان، لوبیا، هویج و انواع توت ها باشد.

  • چاقی و افزایش وزن

در صورت داشتن اضافه وزن، حتما نسبت به کنترل آن اقدام کنید. بدین شکل می توانید از سفیدی زودرس موها جلوگیری کنید.

علت های سفیدی مو

6 دلیل سفیدی مو سر

  • ژنتیک : ژنتیک اولین و مهمترین عامل سفید شدن زودرس مو سر است. اگر پدر , مادر و پدر بزرو مادربزرگ شما در گذشته به شکل زودرس به سفیدی مو دچار شده اند احتمال اینکهش ما نیز مانند انها زود تر از بقیه به سفیدی مو دچارشوید بسیار زیاد است.
  • استرس : امروزه معایب استرس بر کسی پوشیده نیست. استرس و اضطراب بر روی تمامی قسمت های بدن تاثیر منفی گذاشته و موی سر نیز این قائده مستثنا نیست. استرس بر روس سلول های سازنده ملانین نیز تاثیر گذاشته و روند ساخت ملانین را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • بیماری هایی مثل کم کاری تیروئید , مشکلات هیپوفیز , بیماری های پیسی و از همه مهمتر بیماری های که تولید ویتامین های B12 و B6 را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • کاهش تولید ملانین به خاطر کمبود پروتئین ها و مواد مغذی در بدن.
  • به هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن!
  • چاقی بیش از حد , کمبود ویتامین D و الودگی هوا از دیگر مواردی هستند که بر روی تولید ملانین تاثیر می گذارند. ویتامین D نقش مهمی در بدن انسان دارد. این ویتامین به بدن انرژی می دهد، به علاوه به ملانین ها نیز کمک می کند.
  • سیگار کشیدن! مطالعات اخیر محققین پوست و مو نشان داده است که سیگار کشیدن و استعمال دخانیات علاوه بر تاثیر بروی ریزش مو بر روی سفیدی زودرس مو ها تاثیر می گذارد. در واقع سموم موجود در سیگار می توانند به فولیکول های مو آسیب برسانند و باعث سفید شدن زودرس موها می شود.

 

 

چند دلیل شایع ریزش مو
سموم موجود در سیگار می توانند به فولیکول های مو آسیب برسانند و باعث سفید شدن زودرس موها می شود.

نکته : خوشبختانه اگر مشکل تیروئید باعث ایجاد سفیدی موی شما شده باشد، ممکن است پس از هورمون درمانی دوباره رنگدانه ها بازگردند و مو ها به رنگ طبیعی خود دربیایند. دریافت و مصرف قرص ویتامین B-12 برای رفع مشکل سفیدی مو نیز ممکن است سلامت فولیکول های مو را بهبود بخشد و رنگ طبیعی و اصلی موی سر شما را برگرداند.اما متاسفانه اگر دلیل سفیدی موی شما کشیدن سیگار و یا استرس شدید باشد، هیچ مدرکی مبنی بر بازگشت رنگدانه های موی شما پس از کاهش استرس و با حتی پس از ترک سیگار وجود ندارد!. پس سعی کنید تا جایی که می توانید این دو مورد اسیب زا را از خود دور کنید تا موهایی شاداب و سالم داشته باشید.

سفیدی مو

 

سفیدی مو از کجا آغاز می شود؟

سفید شدن مو ی سر معمولا ابتدا از کنار شقیقه ها آغاز می شود و کم کم به دیگر مناطق سر می رسد. نیمی از مردم تا سن ۵۰ سالگی به سفیدی موی طبیعی حاصل از میان سالی دچار می شوند. لازم به ذکر است که بعضی از نقاط بدن دیر تر از موی سر سفید می شوند. به عنوان مثال موی بدن و صورت معمولاً دیرتر سفید می شود. موهای روی سینه در آقایان، موهای زیر بغل و موهای ناحیه تناسلی کم تر سفید می گردند.

در پایان باید بگویم سفید شدن مو ها امری اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود گیسوان همه ی ما را در بر خواهد گرفت اما چه خوب است که اگر به زیبایی خود اهمیت می دهید دلایل بالا را با دقت بررسی کرده و از عوامل اسیب زا دوری کنید تا زمان سفید شدن موهای خود را تا حد ممکن به تعویق بندازید و از زیبایی موهایتان لذت ببرید.

نکته : رنگ کردن مو ها یکی از اخرین راه هایی است که به کسانی که دچار سفیدی موی سر هستند و سن ها از میان سالی عبور کرده پیشنهاد می شود. سعی کنید رنگ موی خود را از معتبر ترین برند های موجود در بازار تهیه کنید و نسبت به کیفیت رنگ مو حساسیت لازم را داشه باشید چرا که رنگ موهای نا مرغوب و ارزان قیمت که معمولا کیفیت مناسبی ندارند می توانند به موهای شما اسیب جدی وارد کرده و مشکلات جدیدی را برای موی سرتان به وجود بیاورند.

فولیمو را در اینستاگرام دنبال کنید:

 

فولیمو
فولیمو

دوره آموزش کاشت مو با بهترین کلینیک کاشت مو مشهد

راه های ارتباطی

دوره های آموزشی فولیمو

آخرین مقالات

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هجده =